Solat Jumaat

Setiap hari jumaat aku akan ke masjid untuk tunaikan kewajipan aku sebagai seorang lelaki muslim untuk ke masjid bagi menunaikan solat jumaat.  Perempuan x wajib, tapi aku terigt time aku gi aji dlu, ramai kaum hawa dari Turki dan Indonesia turut serta menunaikan solat jumaat.  Apa2 pun hari nie aku x nk cite pasal solat jumaat, tapi aku nak cite ape yang jd tiap2 kali aku solat jumaat kat kawasan Bertam nie.

On the way ke masjid aku dapat dengar suara khatib dengan lantang membaca khutbah.  Wah, kadang2 agak menggerunkan suara mereka menyampaikan khutbah dan masuk ke dalam hati.  Tapi, ape yang pasti tempat yang aku selalu solat nie sama je ape yang die nak cakap dalam mase sebulan nie.  Sume berkaitan dengan Palestine. Aku suka dengar.  Tapi apa yang buat aku terkilan dan mungkin sama dengan masalah korang yang lain; BUDAK KAT BLAKANG NIE BAPAK BISING NYE!  Pergh x paham aku.. apasal la bising2 nie.. Dulu aku igt time kecik2 dlu, bapak aku slalu tarik aku duk sblah die time pergi solat jumaat.  Aku budak kecik time tue, kalo aku buat bising siap la.  Dari situ aku belajar(mase tue umo aku 7 tahun) time khutbah x ley cakap, nanti luput la pahala jumaat.  Kat sini lain pulak ceritanya, bapak duk kat sblah anak main sep2 macam naruto...

APA KEJADAH NYE NIE?? 

Aku igt nak sound je budak2 kecik nie. Tp pikir balik kang bapak korang plak cari aku.  Kadang2 aku terpikir mana silap nye sampai budak2 nie boleh main2 time khutbah.  Kadang - kadang bukan khutbah aje, sampai solat Jumaat pun tinggal.  BAIK X PAYAH DATANG KALO SETAKAT MENYEMAK JE!!  orang yang wajib nak tunaikan solat nie kadang2 kesian x dapat masuk saf ada yang terpaksa solat kat jalan tar.  Bukan x datang awal. Tp budak2 kecik yang x baligh da penuh kan ruang solat.  mak bapak diorg nie x ajar ke? 

Khatib nie pun satu hal, nape la x sound je budak2 kecik? Ade satu je masjid y penah sound budak time khutbah. And suara khatib die pun agak keras kalo nak compare ngan mana2 masjid kat tempat lain.  Memang terbaik.  Adakah adil korang nak kate, "Sape suruh korang datang lambat?"...Wei, Sape ko nk judge orang macam tue?  Orang kat atas tue x pernah pikir ke orang kat blakang??HAIZ....



Comments

Popular posts from this blog

My last days in AUCMS

Jangan buat main2