Ranting on life

Hidup aku kat Mesir ni banyak mengajar aku. Walaupun aku da berkali kali fail akhirnye aku rase ak dah nmpk jalan hidup aku. Kenapa Allah nak failkan seseorang.

Terigt time aku kat aucms dlu. Pernah ade seorang y pass ak dgr dari mmbe aku mengata ya fail tue... owh mmg patut pun die fail.  Xpe. Aku faham rase kejayaan.  Tp pernah ke diorg fikir ape kelebihan fail ape kelebihan ko pass tanpa fail. Ko berjaya tanpa fail ko xdpt tgk ape y ko tertinggal. Ape chapter ko miss. SUMPAH AKU X MAAFKAN KO SAMPAI MATI kalo tu niatkn nak sakitkan hati bdk2 y fail. Ko igt ko pass ko da cukup hebat ape? Kalo ko pass pun ape je contribution ko? Ko biarkan mmbe lain, ko tamak makan sorgla jilake! Tanye soalan kat ko, owh aku x study lagi bende nie, aku x tau y tue y nie. Pastu bende ni la y ko power. Y bes aku nk pinjam kertas, time nie la ilmu kuat agama ko dtg ko kate jage ikhtilat. Abah ko la jilake.

Ye mmg aku jenis pelawak. Ye mmg kdg2 ape y aku fail korg boleh ketawakan. Org kate org y paling suke buat org ketawa tulah yang paling sunyi.  Tp bagus jugak bile sunyi ko lebih kenal diri ko berbanding orang lain. Masa aku kesunyian tulah aku cube buat bende y orang lain x buat. Aku main gitar, magic dan macam2 lagi. Bagi aku hidup berkumpulan itu x bermakna jugak kalo xda living skill ko sendiri. Bile xada living skill mule la ko menyusah orang lain. Setakat ko pass kurikulum belom menjamin ko jadi manusia lagi

Berbalik kepada main idea aku nk cerita, masa kat mesir aku dapat belajar bezanya cara guru itu diajar. Kalau guru tu kreatif die dapat tolong ramai anak murid nye.  Senang paham. Kalo y x minat nak mengajar, ajar pun pasal terpaksa ni yang buat ramai student melingkup. Bukan blame 100% tp die jadi faktor student tu melingkop. Kat sini lah aku dapat tgk ketiga2 perbezaan cara lecturer mengajar. Tiga2 tempat ade lecturer power dlm subject masing2.  Bile tgk balik, mak aih ilmu tu luas, manusia ade mcm2 background, ak da dapat tgk ape y org lain x nmpk nie. Ye dr anat ko kat ukm tue power tp ade y lagi power. Mcm mana pun ko letak sape power pun, Allah tu paling power because he is the all knowing one... die tau sume bende and aku bersyukur die atur hidup aku and x sombong x kedekut bile org tny.

Kat mesir ni jugak aku da dpt tgk bertape sakainye golongong orthodox y konon2 jage ikhtelat yg guna bahasa ana anttaa wa anna berdentumma tp tak reti cakap arab habuk xde la jilake.. konon nak menegak agama tp sebnye ostad bertopeng serigala.

Ko racun supaya pergerakkan kaum ko sendiri terbatas untuk mencari ilmu. Ko kecikkan skop utk org menuntut ilmu hanya kuatkan agama tp hilang ilmu yg ko niatkn utk belajar; belajar medic. Korg lupe ko dtg ke mesir nak belaja medic.  Korg terikut2 ostad fb y letakkan 20% usaha 80% doa. Weyh korg yang lahanat imam ghazali imam syafie sume power dalam sume bidang diorg kerana diorg usaha lebih dari 20% tu tau tp still diorg bertawakal kat Allah. Usaha penting doa penting. Tp jangan la ko menjumudkn diri tanpa usaha. Kalo jd jilake mcm nie bile nak maju. Pasal kejumudan ko la wahai gang badar dak2 sekolah y x pernah tgk dunia org panggil bdk2 mesir selekeh. Jibai betol la jelaka orthodox ni... ak rase smpai sini je la dlu post utk hari ni.. nnt gua sambung

Comments

Popular posts from this blog

Pesanan Buat Rakan

MARA - MARA - ACMS.....